Հայկական մանրադրամները Չինաստանում. մի ֆիլմի պատմություն
Հուլիսի 18-ին «Մոսկվա» կինոթատրոնի Կարմիր դահլիճում տեղի կունենա Ռուբեն Գինեյի «Անդին. հայոց ճանապարհորդության տարեգրություն» ֆիլմի պրեմիերան: Cultural.am-ը ռեժիսորի հետ զրուցել է նրա գործունեության, ֆիլմի ստեղծման պատմության և մի շարք այլ հարցերի շուրջ:
-Հայ ռեժիսոր եք, ինչո՞ւ Գինեյ:
- Չինաստանում սովորական երևույթ է անուն փոխելը: Չինական հիերոգլիֆներով շատ բարդ է Գասպարյանը գրել: Սովորաբար այնտեղի փաստաթղթերում 3-5 տառի տեղ կա անվան համար, դրա համար ստիպված էի փոխել: Գինեյ, որովհետև նախ` Գասպարյանի Գ-ն պահպանվեց, և հետո՝ լավ է նայվում, նման ազգանուն շատ քիչ կա այնտեղ, միաժամանակ հայկական գինու հետ է կապվում, որն ինձ իմ կյանքն է հիշեցնում. այս բոլոր ճանապարհորդություններից ելնելով` ոնց որ խմած մարդու կյանք լինի:
-Որքա՞ն ժամանակ է` չէիք եղել հայրենիքում: Ի՞նչ փոփոխություններ եք տեսնում:
-Անցած տարի եկա գործով, բայց մեկ օրով` առավոտյան եկա, երեկոյան գնացի, չգիտեմ՝ համարե՞մ, որ այստեղ էի, թե՞ ոչ: Մինչ այդ, չհաշված 2012թ.-ի մեր նկարահանումները, մոտ 4 տարի չէի եղել: Շատ ուրախ եմ գտնվել այստեղ: Չնայած որ միշտ կարոտը տանջում է, երբ ուրիշ երկրում ես, բայց նկարահանումների կամ այլ գործերի պատճառով առիթ չի լինում գալ: Այս անգամ այնպես ստացվեց, որ գործն ու դրա արդյունքը ինձ բերեցին հայրենիք:
Քաղաքը փոխվում է: Այն մարդիկ, որոնք այստեղ են, դա չեն նկատում, բայց երբ երկար ժամանակով բացակայում ես, հետո գալիս ես, այդ փոփոխությունները աչքի են ընկնում: Զարգանում է քաղաքը, դեպի լա՞վը, թե՞ դեպի վատը` չգիտեմ: Մի քիչ տխուր է, որովհետև իմ սիրած փողոցներն անհետանում են, բայց պատմությունը առաջ է գնում: Մաշտոցի պուրակի երկայնքով դեպի փոստի շենք տանող հատվածն իմ ամենասիրելի հատվածներից մեկն էր մինչև փոփոխություններ անելը:
-Գիտեմ, որ մինչ Հայաստանից մեկնելը Երևանի թատրոնի և կինոյի պետական ինստիտուտում եք սովորել: Ի՞նչ հիշողություններ կան կապված այդ տարիների հետ:
-Իմ ուսանողական ընկերների մեծ մասը հիմա դերասան-դերասանուհի է, հեռուստահաղորդավար: Ուրախ եմ իրենց տեսնել ու հիշել այն տարիները: Այն ժամանակ մենք ֆիլմ էինք նկարում, կոչվում էր «Սև խավիար»: Հետաքրքիրն այն էր, որ ֆիլմում ընդգրկվեց ինստիտուտի գրեթե ամբողջ «բնակչությունը»: Մոտ 4 տարի տևեցին ֆիլմի նկարահանումները: Իմ առաջին լիամետրաժ ֆիլմն էր` 1.5 ժամ: Այդ ֆիլմի հետ կապված հիշողությունները ինձ համար թանկ են:
-Հայաստան եք եկել նոր ֆիլմով: Ինչպե՞ս ծագեց «Անդին. հայոց ճանապարհորդության տարեգրություն» ֆիլմի գաղափարը:
-Հանկարծակի: Մի օր Չինաստանի թանգարաններից մեկում հայկական և պարթևական մանրադրամներ տեսա: Պատկերացնո՞ւմ եք` ինչ է նշանակում տեսնել դեռ մանկուց դպրոցական դասագրքից քեզ ծանոթ մանրադրամները հեռու Չինաստանում: Հասկացա, որ Հայաստանից հազարավոր կիլոմետրեր հեռավորության վրա շատ քչերը կարող են տեսնել այն, ինչ ես եմ տեսնում: Մտածեցի ֆիլմի միջոցով փոխանցել տեսածս ու զգացածս:
Սկզբում մտադիր չէի մեծ պրոյեկտ անել: Ուզում էի 10-15 րոպեանոց մի տեսաֆիլմ անել, որը հայկական հեռուստաեթերով կցուցադրեին: Բայց հետո հասկացա, որ դա պատմելու համար պիտի սկսեմ սկզբից` 19-րդ դարից էլ մի քայլ առաջվանից, հակառակ դեպքում դիտողը չի հասկանա, թե ինչպես հայերը հայտնվեցին Չինաստանում:
Նկարահանումները տևեցին 3 տարի, և 15 րոպեի փոխարեն ունեցանք 2 ժամանոց պատմական ֆիլմ, նաև 60 ժամանոց խրոնոմետրաժ, որը մտադիր ենք հեռուստասերիալի վերածել: Այս ընթացքում մեր նկարահանման խմբով մոտ 80 հազար կիլոմետր ենք անցել, կորցրել ենք մեր ընկերներից մեկին Բենգալիայում, ով մահացավ էպիդեմիայից:
-Նմանատիպ ֆիլմում պետք է որ մեծ թիմ աշխատած լինի:
-Ֆիլմը Մեքսիկայի, Արգենտինայի և ԱՄՆ-ի համատեղ արտադրություն է: Աշխատել են 6 երկրների (Մեքսիկա, Հնդկաստան, Ղազախստան, Հայաստան, Ռուսաստան, Չինաստան) ներկայացուցիչներ: Ամեն երկիր ուներ իր խումբը, աշխատում էր իր սեփական օպերատորի կամ ռեժիսորի հետ: 7 տարբեր օպերատորներ են ֆիլմը նկարել` ֆրանսիացի, մեքսիկացի, հայ, ռուս, 2 չինացի և ես` Հնդկաստանում: Ժամային տարբեր գոտիների պատճառով դժվար էր աշխատանքը համակարգել, բայց նաև հետաքրքիր էր տեսնել, թե ինչպես է տարբեր ազգի ներկայացուցիչների մոտ հետաքրքրություն առաջանում Հայաստանի հանդեպ:
-Ի՞նչ բացահայտումներ եք արել ֆիլմը նկարելիս:
-Նկարահանումների ընթացքում ահռելի գտածոներ ենք հայտնաբերել այնտեղ` 19-րդ դարի Չինաստանի հայ համայնքի մի քանի տապանաքար, համայնքի կանոնագիրը, որը կորած էր համարվում մինչ այս, բայց այն, ինչ մենք կարողացանք գտնել ու նկարել, մեր պատմության փոքր մասն է միայն:
Պատմական կարևորության բազմաթիվ նյութեր ենք գտել՝ կապված ոչ միայն Հայաստանի, այլև Միջին Արևելքի, Չինաստանի պատմության հետ. այդ նյութերը առաջին անգամ են հայտնաբերվել և նրանց համար նույնպես նորություն են: Մեծ հետաքրքրություն կա այդ նյութերի նկատմամբ այսօրվա գիտական աշխարհում, քանի որ դրանք ունիկալ են:
Այնպիսի վայրերում էինք լինում, որտեղ հայերը ոտք են դրել մի քանի հարյուր տարի առաջ: Ես տեսախցիկը միացրած էի մտնում այդ տեղերը, որպեսզի իմ աչքերը միանային հանդիսատեսի աչքերին, իմ առաջ խնդիր էի դրել՝ հանդիսատեսի ձեռքը բռնել և նրա հետ անցնել այդ ճանապարհը:
-Ի՞նչ ապագա եք կանխատեսում ֆիլմի համար:
-«Անդին. հայոց ճանապարհորդության տարեգրություն» ֆիլմն արված է հետաքրքիր ձևով, որ հետաքրքիր լինի և՛ փառատոնից դուրս, և՛ փառատոնի շրջանակում: Կարծում եմ` ստացվել է: Միշտ վախ ունեի, որ 2 ժամանոց պատմական ֆիլմը ձանձրալի կլինի, բայց այն մարդիկ, ովքեր մինչ օրս դիտել են, ասել են, որ իրենց համար շատ հետաքրքիր է եղել, չեն կարողացել կտրվել ֆիլմից:
Հայ հանդիսատեսը կլինի առաջինը, ով կտեսնի ֆիլմը, հետո կփորձենք նաև ուրիշ երկրներում տարածել: Քանի որ ֆիլմը նոր ենք ավարտել, ծանրաբեռնված երեք տարվանից հետո դեռ ուշքի չենք եկել մյուս քայլերն անելու համար: «Ոսկե ծիրանի» շրջանակում պրեմիերայից հետո Արցախում ցուցադրում կլինի, հետո 1 կամ 2 շաբաթ փառատոնից դուրս Երևանում կցուցադրվի ֆիլմը, հետո, ամենայն հավանականությամբ, Մոսկվայում:
Աննա Կարապետյան
- Created on .
- Hits: 3874