• cultural.am
  • Թատրոն
  • «Կոկորդիլոսը» ներկայացում․ լուսավոր հեքիաթ կամ անվերջ զրույց սեփական պոչի հետ

«Կոկորդիլոսը» ներկայացում․ լուսավոր հեքիաթ կամ անվերջ զրույց սեփական պոչի հետ

Աղասի Մելքոնյանի «Կոկորդիլոս» ներկայացումը հայկական տիկնիկային արվեստում  վերջին շրջանի ամենամեծ պահանջարկ վայելող ներկայացումներից մեկը կարելի է համարել։ Ներկայացման առաջին ցուցադրությունը բուռն հավանության արժանացավ 2021 թվականին և մինչ օրս էլ այն շարունակում է խաղարկվել լեփ լեցուն դահլիճներում՝ հարուցելով փոքրիկների ցնծությունն ու մեծահասակների անկեղծ հիացմունքը։

Ներկայացման դերակատարը, ռեժիսորն ու բեմադրիչը Աղասի Մելքոնյանն է, պիեսի հեղինակը՝ Նաիրա Եդիգարյանը։ Նկարիչը Աստղիկ Աբովյանն է, կոմպոզիտորը՝ Գրիգոր Կոկչյանը։

Ի սկզբանե «Կոկորդիլոս» ներկայացման նորարարությունը ինտերակտիվությունն էր․  Աղասի Մելքոնյանը առաջիններից մեկն էր, որ «ներմուծեց» այս ժանրը հայկական տիկնիկային արվեստ։ Թերևս ներկայացման հաջողությունը, բացի բովանդակային խորությունից և դերասանական տաղանդից, պայմանավորված էր նաև դերասան-հանդիսատես ակտիվ փոխգործակցմամբ, դահլիճում գտնվող փոքրիկ հանդիատեսի աշխուժությամբ։ Ներկայացումը առաջին տիկնիկային մոնոներկայացումն է հայ իրականության մեջ։

«Կոկորդիլոսը» նորույթ էր նաև տիկնիկային թատրոնի խաղացանկում, որտեղ առավել շեշտը դրվում է  ավանդական հեքիաթների բեմադրության վրա։ Բազմակերպար, դինամիկ տիկնիկային ներկայացումների շարքում, ազգային տիկնիկային թատրոնը հանդիսատեսին ներկայացավ այլ ժանրով՝ լուսավոր, միաժամանակ փոքր-ինչ տխուր, խոհափիլիսոփայական հեքիաթ-մենախոսությամբ։

Չնայած որ այս ներկայացումը նախատեսված է կրտսեր հանդիսատեսի համար, իրականում ասելիքը շատ ավելի խորն է։ Տարիքային շեմը կարելի է սահմանել երեքից բարձր՝ առանց վերին սահմանի։ Մեծահասակ հանդիսատեսը փոքրիկի հետ միասին նույնպես կարող է ներկայացումից քաղել բավականաչափ հուզական և գեղագիտական տարրեր։

Kokordilosy 2

Ներակայացումը պատմում է փոքրիկ լճակում ապրող միայնակ կոկորդիլոսի մասին, որտեղ բացի իրենից, այլ կոկորդիլոսներ չկան։ Նա փորձում է ընկերներ գտնել, սակայն ապարդյուն․ լճում բնակվող արարածները չեն կարող դառնալ կոկորդիլոսի ընկերները, քանի որ օրերից մի օր դրանք կդառնան նրա կերակուրը։ Եվ չնայած այս ամենի գիտակցմանը՝ կոկորդիլոսը շարունակում է հուսալ, որ իր բնակավայր լճակում մի օր կգտնի իր հարազատ հոգուն։ Իսկ մինչ այդ նրա միակ ընկերն ու «թշնամին» սեփական պոչն է, որի հետ կոկորդիլոսը զրուցում է, կռվում, հաշտվում․․․

«Կոկորդիլոսը» հետաքրքրական է ռեժիսորական աշխատանքի, բեմանկարչության և օգտագործվող տիկնիկների  տեսանկյունից։ Ներկայացումը սկսվում է Աղասի Մելքոնյանի ինտերակտիվ խաղով։ Դերասանը հայտնվում է դահլիճում հանդիսատեսի շարքերում և հարցուպատասխանի միջոցով աշխուժացնում է փոքրիկներին։ Դահլիճում մեծ խանդավառություն է տիրում, փոքրիկները անկեղծանում են իրենց երազանքների մասին։ Մթնոլորտը դառնում է անկաշկանդ, փոքրիկները և նաև մեծահասակները՝ ուրախ։ Հետո դերասանը բարձրանում է բեմ և «վերափոխվում» կոկորդիլոսի։

Բեմի վրա դերասան-տիկնիկ անցումը կատարվում է շատ սահուն։ Կոկորդիլոսի կերպարի վրա շեշտադրման ժամանակ հանդիսատեսը չի էլ նկատում դերասանին և ամբողջ ուշադրությունը կենտրոնացած է կենդանուն, չնայած՝ դերասանը գտնվում է բեմում, թաքնված չէ շիրմայի ետևում, և ինքն է խաղարկում տիկնիկ-կոկորդիլոսին։ Եվ հակառակը, դերասանի կերպարի վրա շեշտադրումը նրան առանձնացնում է իր տիկնիկ-հերոսից և հանդիսատեսի ուշադրությունը կենտրոնացնում դերասանական խաղի վրա։ Սա խոսում է դերասանի բաձր պրոֆեսիոնալիզմի մասին։

Այս կերպարային անցումները, տիկնիկ-կերպարների ինքնատիպությունը, դերասանի մշտական կապը հանդիսատեսի հետ ներկայացումը դարձնում են անչափ գրավիչ փոքրիկների և մեծահասակների համար։

Kokordilosy 3

Շատ ինքնապիպ և գեղեցիկ է մտածված ներկարայածման բեմանկարչությունը, հատկապես՝ փոքրիկ լճակը,  որը ներկայացված է ջրով լցված շրջված անձրևանոցի տեսքով։ Գաղտնիք չէ, որ  բնական տարրերի օգտագործումը բեմում ներկայացմանը հաղորդում է բնականություն և յուրահատուկ էներգետիկա, սա հիանալի կերպով աշխատում է նաև այս դեպքում. բեմն ու դերասանին թրջելուց հետո ջրի կաթիլները բեմից թռչում  են  դալիճի առաջին շարքեր, այնուհետև  տարածվելով ողջ դահլիճում՝  մոգական էներգիան փոխանցում են հանդիսատեսին:

Հետաքրքրական են նաև երաժշտական լուծումները․ դերասան-կոկորդիլոսի զվարճալի երգերն ու բեմական պլաստիկան ներկայացումը դարձնում են բովանդակային առումով ամբողջական ու ներդաշնակ՝ դահլիճում ստեղծելով անհրաժեշտ մթնոլորտ և ուրախ տրամադրություն։

Աղասի Մելքոնյանը իրապես կարողանում է հանդիսատեսին փոխանցել իր կոկորդիլոս-հերոսի ապրումները՝ տխրությունը, միայնությունը, հույսը, հարազատ հոգի գտնելու մեծ ցանկությունը․․․

«Կոկորդիլոսը» բարի հեքիաթ է փոքրիկների համար, իսկ առավել հասուն հանդիսատեսի համար, ավելի շուտ, իրատեսական թատերական փոխաբերություն։ Փոքրիկ լճակում իր տեղը չգտնող վայրի կենդանին փորձում է ընկերանալ ոչ իր նմանների հետ և, բնականաբար, անհաջողության է մատնվում։ Չնայած գիշատիչ լինելու հանգամանքին՝ ներկայացման հերոսը բարի է, նա փնտրում է հասկացողություն և սեր, սակայն ոչ իր ցեղակիցների շրջանում։ Նա հիասթափվում է, սակայն չի հանձնվում։ Եվ շարունակում է նայել երկնքին։ Եվ օրերից մի օր նկատում է, որ ամպը նույնպես նման է կոկորդիլոսի։ Ամպը կանչում է նրան իր մոտ, և նա համաձայնվում է։

Ներկայացման վերջաբանը հուզիչ է և գրավիչ։ Փոքրիկ հանդիսատեսը օգնում է միայնակ հերոսին գնալ իր երևակայական ընկերոջ մոտ, բարձրանալ երկինք և միանալ ամպերին։ Ռեժիսորական լուծումը ինքնատիպ է մտածված․ կոկորդիլոսը երկինք է բարձրանում թելի վրայով, որի մի ծայրը բեմում է, մյուսը՝ դահլիճում։

Սա, թերևս, տրամաբանական և գեղեցիկ  ավարտ է այլ արարածների կողքին գտնվող միայնակ և չհասկացված հերոսի համար։ Սրանով հեքիաթ ներկայացումը պատկերում է լուսավոր, բայց ինչ-որ չափով անակնկալ վերջաբան՝ տարբերվող ավանդական բարի ավարտներից, որտեղ նմանը գտնում է նմանին, և բոլորն ապրում են ուրախ և երջանիկ։

Փոխարենը երջանիկ են դահլիճում գտնվող փոքրիկները, որոնք հնարավորություն ունեն ավելի մոտիկից դիտել հերոս-կոկորդիլոսին և ճանապարհել նրան իր երազանքի ետևից։

«Կոկորդիլոս» ներկայացումը նուրբ հետք է թողնում և՛ փոքրիկների, և՛ մեծահասակների հոգում։ Իմաստային խորության, բեմական ինքնատիպ լուծումների և անթերի դերասանական խաղի շնորհիվ ներկայացումը, իսկապես, արժանանում է հանդիսատեսի անկեղծ հիացական գնահատականին։  

Ներկայացումը նոր ձեռագիր է հայկական տիկնիկային արվեստում՝ կերպարային փոխակերպումներով հագեցած մեկ դերասանի թատրոն, տարաձայն մենախոսություն, բեմի անկրկնելի մոգություն, որն անտարբեր չի թողնում ներկաներին։ 

Հայրապետ Հակոբյան 

  • Hits: 563

Կայքը գործում է ՀՀ կրթության, գիտության, մշակույթի և սպորտի նախարարության աջակցությամբ։

© 2012 Cultural.am. Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են ՀՀ օրենսդրությամբ: Կայքի հրապարակումների մասնակի կամ ամբողջական օգտագործման ժամանակ հղումը կայքին պարտադիր է: