Ամպերից ԱՅՍ կողմ
«Ամպերից այն կողմ» 1995թ.
Ռեժիսոր`Միքելանջելո Անտոնիոնի
Համառեժիսոր`Վիմ Վենդերս
Պատկերացնում եմ, թե ինչքան նյարդեր են պետք այսքան հանգիստ ու ներդաշնակ ֆիլմ ծնելու համար: Ամենասուր հարցերի և իրավիճակների դեպքում անգամ պահպանվում է կատարյալ հավասարակշռություն: Դա ոչ միայն մարդկային կամ ռեժիսորական տեսակ է, այլև համբերատար ու քրտնաջան աշխատանք սեփական «ես»-ի վրա: Առաջին հայացքից ամեն ինչ այնքան հասարակ ու սովորական է այս ֆիլմում: Թեկուզ ամենասկզբում: Մի մարդ ինքնաթիռում մտածում է, հետո հասնում քաղաք ու գնում ինչ-որ տեղ: Առանձնապես ոչ մի արտասովոր բան չկա:
Դա հավանաբար ծնվել է այն անվերջանալի թախծի և անօգնականության զգացումից, որի մեջ ապրում է այս ստեղծագործողը: Մենության դատարկ տակառը երբեք չի լցվում մինչև վերջ: Նույնիսկ եթե հերոսները սիրով են զբաղվում, այդ մենության զգացումը չի անցնում, ոչ էլ ուժեղանում է: Ամեն ինչ ու ամեն ոք անընդհատ նույնն են. սա է նրա հիմնական սկզբունքներից մեկը:
Սակայն չմոռանանք հավատարիմ օգնականի «վրձնի» ազդեցության մասին: Վաղուց հայտնի է, որ Վիմ Վենդերսը Միքելանջելո Անտոնիոնիի հավատարիմ երկրպագուն է, նրա արվեստով անվերջ հիացող մի մարդ, եթե չլիներ այդ ինքնամոռաց և անկեղծ հիացմունքը, ֆիլմը չէր համեմվի փափկությամբ ու սիրով:
Չնայած այն փաստին, որ Վիմ Վենդերսը աշխատում էր հնարավորինս հավատարիմ մնալ անտոնիոնիական ձեռագրին` նա չէր կարող չթողնել նաև իր հետքը: Այս երկու ստեղծագործողների ձեռագրերն առաջին հայացքից իրարից այնքան էլ հեռու չեն, բայց մեր ներքին խոշորացույցը սրելուց հետո կնկատենք, որ իրականում դրանք շատ տարբեր են:
Նրանք շնչում են նույն ռիթմով, բայց տարբեր իրականությունների մեջ: Եվ հետաքրքիր է, որ այդ տարբերությունների բախումից ծնվեց ներդաշնակը:
Վենդերսը մի փոքր քաղցրություն է դրել կադրերի մեջ, իսկ Անտոնիոնին զսպվածություն: Մեկն ուզեցել է գոռալ, իսկ մյուսը խլացրել է գոռոցը: Սա աշակերտ-ուսուցիչ երկխոսություն է, փորձի փոխանակում, ինչպես Ռենեսանսի ժամանակ էր արվեստը փոխանցվում սերնդե սերունդ, վարպետից վարպետ, աշակերտներն օգնում էին վարպետներին վերջացնել կիսատ մնացած կտավները, իսկ վարպետները հիանում էին երիտասարդ աշակերտների էնտուզիազմով: Եվ ֆիլմում էլ պատահական չէ «Կինովերածննդի» Միքելանջելոյի խոնարհումը Վերածննդի Միքելանջելոյի պորտրետի առջև:
1961թ-ի իր հոդվածում Անտոնիոնին գրում է. «…Հիշենք Վերածննդի մարդուն, նրա կենսուրախությունը, ուժերի առատությունը և բազմակողմանի գործունեությունը: Դրանք մեծ մարդիկ էին` տեխնիկական հանճարի մարդիկ և միևնույն ժամանակ արարողներ, գիտնականներ ու պրակտիկներ, մարդիկ, որոնք ունեին սեփական արժանապատվության զգացում, որոնք գիտակցում էին մարդ լինելու առաքելության ողջ լրջությունն ու նշանակությունը...
Այսօր ծնվում է նոր մարդ` վախի և զարհուրանքի զգացումով պատված, անընդհատ շշնջացող ինչ-որ հերոսական գործերի մասին: Բայց ամենասարսափելին այն է, որ նա իր ետևից քարշ է տալիս հնացած զգացմունքների և բարոյական գաղափարների ծանրությունը: Դրանք խանգարում են նրան, կաշկանդում, չեն թողնում լուծել ժամանակակից խնդիրները: Ու մարդը մտածում է, որ չի կարող ազատվել այդ պաշարից: Նա ապրում է, աշխատում, սիրում, ատում, տառապում` կառավարվելով բարոյականությամբ և միֆերով, որոնք այսօր` Լուսնի յուրացման նախօրեին, չեն կարող մնալ այնպիսին, ինչպիսին նրանք եղել են Հոմերոսի ժամանակ...
Ժամանակակից մարդու զգացմունքների աշխարհը դառնում է էլ ավելի ստիլիզացված, պայմանական:
Բնական է, որ ես չեմ կարող և չեմ ուզում առաջարկել այդ խնդրի լուծման որևէ միջոց: Ես չեմ ուզում բարոյախոս երևալ:
Այդ պատճառով իմ ֆիլմն էլ մեղադրանք չԷ, խրատ չէ, այլ պատմություն է տեսողական կերպարներով, որ նվիրված է, ինչպես ինձ է թվում, ոչ թե նրան, թե ինչպես են ծնվում սուտ զգացմունքները, այլ նրան, թե հենց ինչում են դրանք սուտ» :
Անտոնիոնիի այս խոստովանություններից հետո նույնիսկ չգիտեմ ինչ ավելացնել: Որպես ավարտ` կարող եմ միայն հիշել «Ամպերից այն կողմ» ֆիլմի ամենավերջին մի քանի վայրկյանը, որոնք խորհրանշում են վարպետի մոտեցող հրաժեշտը կյանքի ու կինոարվեստի հետ:
Պատուհանի մթության միջից դուրս է գալիս ռեժիսորի ալտեր-էգոն` Ջոն Մալկովիչի դերակատարմամբ: Նրա դեմքն աստիճանաբար պատվում է լույսով, լսվում է գիշերային անձրևի խշշոցը, նա դիտում է պատուհանից դուրս, դիտում է աշխարհին... ու շատ չանցած`դեմքը հետզհետե պատվում է խավարով...
Ծնվում է Անհայտից ու գնում դեպի Անհայտը, դեպի խորհրդավոր իրականությունը...Անի Հակոբյան, կինոգետ
- Created on .
- Hits: 4377